Innovatie is het modewoord van modewoorden. Maar wat betekent het precies? En hoe ben je het meest geschikt om dit te bereiken? Innovatie is het modewoord van modewoorden. Functiebeschrijvingen zoeken naar ‘innovatief leiderschap’. Organisaties prijzen hun ‘innovatieve cultuur’ aan. Subsidies ondersteunen ‘innovatieve oplossingen’. Maar wat betekent dit precies? En hoe bent u het meest geschikt om dit te bereiken? Zoals veel termen, draagt innovatie bagage met zich mee. Het betekent verschillende dingen voor verschillende mensen, en gemeenschappelijke veronderstellingen misleiden. Bedenk wat innovatie niet is om de implicaties ervan beter te begrijpen. Innovatie is geen technologieInnovatie wordt regelmatig verward als een codewoord voor technologie. Steden die bijvoorbeeld innovatiehubs willen worden, kunnen zich voornamelijk richten op het werven van deze sector. Toch innoveert niet alle technologie. En slechts een fractie van het creatieve denken komt voort uit dit veld. Hoewel enkele van de grootste maatschappelijke ontwrichtingen ongetwijfeld door technologie zijn gekatalyseerd, is de overgrote meerderheid van deze industrie nauwelijks toonaangevend. In feite, naarmate de snelheid van verandering versnelt, wordt de periode waarin zelfs revolutionaire producten innovatie kunnen claimen, korter. (De eerste generatie iPhones hebben de wereld misschien op zijn kop gezet in 2007, maar een apparaat van twee jaar oud voelt tegenwoordig enorm ontoereikend en verouderd.) Innovatie beschrijft niet de meeste activiteiten die worden ondernomen door zelfs de meest radicale technologiebedrijven . Boekhouding, logistiek, klantenservice, HR, reclame en technische ondersteuning zorgen voor essentieel onderhoud. Toch vereisen deze taken nauwelijks een voortdurende heruitvinding. Bestaande oplossingen zijn misschien al voldoende tot uitstekend. Bovendien is technologie niet het enige veld dat bekend staat om zijn buitengewoon probleemoplossend vermogen. Visionaire kunstenaars, wetenschappers, marketeers, opvoeders, architecten, maatschappelijk werkers, ondernemers en andere creatievelingen passen net zo goed bij de rekening. Gemeenschappen die zich bezighouden met gedurfd denken, zullen goed worden bediend door gesprek en samenwerking in een team te verbeteren met een verscheidenheid aan perspectieven. Dat doen is niet alleen politiek correct. Het is essentieel om vooruit te komen. Innovatie is geen imitatieVeel organisaties erkennen de noodzaak om te innoveren. Ondanks historisch succes, vereisen ongekende uitdagingen het aanpassen van functies of zelfs diepgaande, fundamentele veranderingen. Voor aanwijzingen over succes is het een gangbare praktijk om directe concurrentie te bestuderen. Bars, banken en schoonheidsspecialisten kijken naar parallelle entiteiten en overwegen welke principes kunnen worden aangenomen, aangepast of gestolen. Dat levert meer op dan inspiratie. Het biedt toestemming. “Ze doen dit en het lijkt te werken. Misschien moeten wij dat ook!” Dit soort idee-toe-eigening kan je uitdaging misschien wel tijdelijk oplossen. Maar innovatie is contextueel en verre van nabootsen. In feite bereikt het kopiëren van succes vaak het tegenovergestelde. Wat ooit een nieuw idee was, wordt al snel de banale, gemiddelde stand van zaken. Het is waar, innovators staan erom bekend hun concurrentie te bestuderen. Meestal zoeken ze echter naar aanwijzingen over wat ze NIET moeten doen. Terwijl de massa trends als lemmingen najaagt, zoeken deze leiders een minder bewandelde weg. Innovatie is geen magieVoor de buitenstaander kunnen doorbraakvoorstellen aanvoelen als tovenarij. poef. Op onverklaarbare wijze verschijnt er een betoverende onthulling. Door de status-quo uit te dagen, boekt een verbluffende visie diepgaande successen op manieren die voorheen ondenkbaar waren. De tovenaar achter het gordijn wordt geroemd om zijn genialiteit en bovennatuurlijke vaardigheden. In werkelijkheid is innovatie, net als magie, eigenlijk geen magie. Het is een vaardigheid, verwant aan elke andere, die kan en moet worden gecultiveerd. In de loop van de tijd stellen creatieve gemeenschappen een gereedschapskist met trucs, protocollen en strategieën samen die hun kans op succes vergroten. Anders gezegd, innovators hebben karbonades. Innovatie is geen anarchie. Mensen gaan vaak geloven dat innovatie voor iedereen gratis is. Ze veronderstellen dat creatieve oplossingen het meest waarschijnlijk naar voren komen wanneer het denken niet wordt belast door beperkingen. De sleutel is om de boeien af te doen, zodat de verbeelding de vrije loop kan laten (zoals mijn kinderen na bedtijd…). Hoewel goed bedoeld, kan dit niet verder van de waarheid zijn. De weg naar overal leidt naar verrassend weinig bestemmingen. Stel je voor dat je bestelt bij een restaurant met een menu van 96 pagina’s. In het begin voelt het opwindend. Je kon letterlijk alles bestellen. Maar de meesten van ons beginnen snel angst te ervaren, zelfs verlamming. Met zoveel opties, welke is het beste? Een waarschijnlijke uitkomst? “Eh, ik denk dat ik de cheeseburger neem.” Bij het zoeken naar innovatie is het essentieel om duidelijke, niet-onderhandelbare beperkingen vast te stellen. De beste beperkingen dwingen probleemoplossers om anders te denken, waardoor creatieve impulsen actief worden ontstoken. Stel dat ik uw bedrijf heb gevraagd om te brainstormen over strategieën om volgend jaar meer geld te verdienen. Zonder beperkingen zullen voorstellen waarschijnlijk lijken op wat u altijd hebt gedaan. Of ze wijzen op voor de hand liggend, laaghangend fruit. Maar als ik wil dat die oplossingen op de een of andere manier betrekking hebben op surfen, of modetrends, of boerderijdieren. . . Nu heb je een intrigerend raamwerk om omheen te bouwen of tegen te werken. Innovatie is geen anarchie. Het vereist duidelijke regels, richtlijnen en beperkingen. Innovatie is niet allesDe hoeveelheid missieverklaringen waarin ‘innovatie’ is opgenomen, is onthutsend. Het voelt vaak als een federaal mandaat. Maar als dit woord alles en iedereen impliceert, wordt het gereduceerd tot een zinloos pluisje. Als jij en je organisatie innovatie als doel stellen, weersta dan de verleiding om een loze belofte te omarmen. Onderbouw deze waarde in plaats daarvan door specifieke voorbeelden van baanbrekende prestaties aan te wijzen. Innovatie is geen groot idee. ‘Innovatie’ verwijst vaak naar grote, sappige, ongebruikelijke voorstellen. En hoewel gedurfde oplossingen duidelijk belangrijk zijn, vertellen ze slechts een deel van het verhaal. Innovatie vereist implementatie. Teams moeten de discipline en toewijding hebben om niet alleen te dromen, maar ook uit te voeren. Anders zit je met glanzende ouvertures die geen enkele tastbare impact hebben. Als jij en je team een betere toekomst of een ander resultaat wensen, is het nu tijd om te handelen.
|
https://me-scan.nl |